Skip to main content
T-Kila & Lemon8

T-KILA & LEMON8


FULL SERVICE MICRO AGENCY
WEB DESIGN PRINT MULTIMEDIA


THE WHITE EDITION V2
webshop starten


Succesvol een webshop starten met deze 10 tips

webshop startenJe wil een webshop starten? Nu is de beste tijd ooit!

Recent onderzoek van Unizo toont aan dat er in België nog veel ruimte is voor ondernemers die op het internet van start willen gaan.

Met de volgende tips willen we je alvast een eind op weg zetten. Er zijn immers een aantal zaken die je beter op voorhand kan nakijken. Zo vermijd je domme fouten die veel geld kunnen kosten en kan je meteen goed van start met je nieuwe webshop. 

 

1. Wat ga je verkopen en wie zijn je potentiële klanten

Dit is waarschijnlijk de allerbelangrijkste vraag. Je hebt ze immers allebei nodig, om van een succesvolle webwinkel te kunnen spreken. Als je weet wat en aan wie je wil verkopen, dan kan je op zoek naar leveranciers. Zoek bij verschillende leveranciers aan welke prijs je bij hun kan inkopen. Als je pas begint houd je het assortiment beter kleiner. Kies producten die je goed kent en waar je zeker van bent dat er een markt voor is. Je kan beter iets te specialistisch zijn dan een te ruim aanbod aan te bieden. Iedereen kan een webshop starten dus denk na hoe je het verschil kan maken. Biedt je klanten de beste selectie in je niche en laat zo de klanten profiteren van jouw productkennis. Probeer een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wij je klanten zijn en pas je aanbod aan hun wensen aan. Naarmate de winkel beter loopt kan je de webshop stelselmatig uitbreiden.

2.Geef je webshop een persoonlijke en professionele uitstraling

Allereerst heb je natuurlijk een naam nodig voor je webshop. Kies een naam die iets te maken heeft met het product dat je wil verkopen. Kijk ook na of je domeinnaam nog vrij is en of er niet een concurrent is met een gelijkaardig naam.  Het zou jammer zijn als je met jou campagne de winkel van een concurrent promoot. Je kan de beschikbaarheid van een domeinnaam controleren op www.dns.be. Kies een naam die mensen makkelijk kunnen onthouden en vermijd het gebruik van vreemde tekens.

Als je een naam gekozen hebt voor je webshop kan je beginnen aan de visuele indentiteit. Dit wil zeggen een logo en een passende huisstijl. Twijfel je aan je grafische kwaliteiten of ben niet helemaal zeker van je stuk? Vraag dan raad bij een grafische vormgever. De visuele identiteit is immers vaak het enige wat je klanten zullen zien en dus erg belangrijk om vertrouwen te wekken. Een professionele uitstraling is essentieel voor het vertrouwen wat mensen zullen hebben in je webshop.

3. Foto’s

Dit is het enige wat je klanten van je product te zien krijgen. Zorg er dus voor dat de foto’s spreken. Toon minstens één goede algemene foto en zorg ook voor een paar goede detailfoto’s van je product. Als je product in verschillende kleuren/versies te koop is, dan loont het zeker de moeite om van iedere versie een foto te tonen. Zo kunnen klanten zich een correcte voorstelling maken van je producten.

Onderschat het belang van productfoto’s niet. Een productfoto is niet zomaar een foto. Je hebt eigenlijk een fotostudio nodig! Gelukkig kan je dit zelf, er zijn tegenwoordig zeer goede en betaalbare ministudio’s die toelaten om zeer mooie productfoto’s te nemen. Minimaal heb je volgende zaken nodig: een degelijk fototoestel, een studio lichttent en studio verlichting,… met deze attributen en een beetje zin voor detail kom je al een heel eind. Lees zeker een paar tutorials zoals deze http://photography.tutsplus.com/tutorials/a-step-by-step-guide-to-shooting-your-first-product-photograph–photo-8284.

Vraag ook je leveranciers of zij foto’s hebben die je mag gebruiken. Vaak beschikken ze over een ruim aanbod van packshots.

Je kan natuurlijk ook altijd een profesionele fotograaf inschakelen

4. Hoe krijg je de bestellingen bij je klanten

Bekijk welke koeriers geschikt zijn om de bestellingen tot bij je klanten te krijgen. Wil je de laagste prijs of wil je het meeste gemak. Verschillende leveranciers hebben verschillende tarieven en verschillende services. Sommigen halen het pakket bij je op  andere vragen dat de pakketen bij hen afgeleverd worden. Sommige koerierbedrijven hebben een plugin die in je webshop kan worden geïntegreerd om zo automatisch de verzendkosten te berekenen.

Denk ook na over het gebruiksgemak voor je klant.
Gratis verzending is bovendien voor veel klanten één van de belangrijkste factoren bij het overwegen van een online aankoop.

5. Hoe gaan je klanten betalen?

Bekijk welke online betalingssystemen je wil aanbieden op je webshop? Bancontact/MisterCash, Visa, PayPall,… er bestaan verschillende online systemen met grote verschillen qua diensten en prijs. Bij de meeste online betalingssystemen is er een vast maandelijks abonnement aangevuld met een kleine fee van je transacties. Maar er zijn ook systemen zoals bvb Sisow die geen abonnementskosten aanrekenen maar een iets hogere transactiefee. Dit is vaak interessanter voor mensen die net met een webshop starten omdat je zo toch alle gebruiksgemak kan bieden aan je klanten. En gebruiksgemak is een belangrijke reden waarom mensen online kopen!

Kijk ook naar het gebruiksgemak voor jezelf! Eén keer per week een overschrijving controleren is haalbaar, maar dagelijks tientallen overschrijvingen nakijken zal snel tot verwarring en fouten leiden.

Voor de technische implementatie kan je steeds een beroep doen op ons. Aarzel niet om ons te contacteren als je nog vragen zou hebben.

6. Zoek een geschikte technische partner

Er zijn op het internet verschillende kant-en-klaar pakketten te koop om een webshop te beginnen. Sommige van deze pakketten zijn zeker bruikbaar en kunnen een makkelijke oplossing zijn om een online shop te testen. Een groot nadeel van deze pakketten is meestal dat  er weinig persoonlijke support mogelijk is. Je bent volledig op jezelf aangewezen. Op zich ook geen probleem als je een goede kennis van e-commerce hebt of  eerder beperkte ambities hebt.

Wil je echter een webshop starten die volledig in overeenstemming is met je huisstijl en op je eigen maat, dan kies je vaak beter voor een goede technische partner. Dankzij hun technisch inzichten kunnen ze je persoonlijk begeleiden om vanaf de eerste stap een professionele webshop te ontwikkelen. Bovendien hebben ze ook al ervaring met het kiezen en implementeren van bijvoorbeeld een online betalingssysteem of andere praktische zaken.

Een webshop starten is één ding maar het is ook belangrijk dat je technische partner er ook voor je is nadat de shop is afgewerkt. Kan hij je verder helpen als je snel een aanpassing wil? Is hij telefonisch bereikbaar voor vragen?…

Een basis installatie voor een persoonlijke webshop hoeft trouwens geen fortuinen kosten. Vraag dus zeker eens een offerte! Onze jarenlange ervaring krijgt u erbij 🙂 !

7. Een webshop starten en de wet!

Een webshop starten brengt ook verplichtingen met zich mee; net zoals een gewone winkel. Bekijk dus of je webshop in orde is met de regels. Belangrijke pagina’s zijn onder meer: Algemene voorwaarden, Privacy policy, Retourneren, … Mogelijk zijn er ook uitzonderingen voor je sector of niche… bijvoorbeeld retourrecht voor gepersonaliseerde artikelen. Voor de rest is een webshop gewoon een winkel en moet je ook in orde zijn met je boekhouding, btw, belastingen,…

8. Online marketing

Als je geen reclame maakt voor je webwinkel komt er ook niemand kijken. Zorg er dus voor dat je webshop scoort in Google en overweeg advertenties te plaatsen in zoekmachines of op sociale media. Dit kan je zeer gericht doen om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo kan je op Facebook je doelgroep via verschillende parameters selecteren: leeftijd, geslacht, woonplaats, beroep, soort browser,… op deze manier ben je zeker dat je reclame bij de juiste mensen terecht komt.

Het leuke van online marketing is dat je deze meetbaar kan maken en dat je dus ook een beeld kan vormen van de return on investment. Ook e-mailmarketing is nog steeds een geschikt middel om uw verkoop te boosten. Ook hier geldt dat de keuze voor een geschikte partner vaak de moeite loont.

9. Safety first – Gebruik SSL!

Secure Socket Layer (SSL) is het meest gebruikte beveiligingsprotocol. Het zorgt voor een veilige verbinding tussen twee computers die via internet of een  netwerk verbonden zijn. Het SSL-protocol wordt  gebruikt wanneer een webbrowser een veilige verbinding moet maken met een webserver.

Je kan een SSL verbinding herkennen aan een hangslotje in je browser of, in het geval van Extended Validation SSL, door een groene adresbalk met een hangslotje. SSL zorgt voor een veilige webwinkel en dat is een bijzonder geruststellende gedachte voor uw klanten.

Bovendien kan een SSL verbinding ook helpen om je ranking in Google te verbeteren!

10. Maak backups!

Maak altijd backups 🙂

Hopelijk heb je iets aan onze tips. Mocht je toch nog vragen hebben dan mag je ook steeds contact met ons op nemen.