T-Kila & Lemon8

T-Kila & Lemon8



Adverteren op FacebookFacebook telt  meer dan 5 500 000 miljoen gebruikers in België! Bovendien is het één van de weinige kanalen waar je zo gericht een doelgroep kan benaderen. Daarom is Facebook de ideale plaats om te adverteren. Om je advertentiecampagne op Facebook optimaal voor te bereiden hebben we hier een aantal belangrijker tips verzameld.

1. Maak géén gebruik van de automatische advertentie-opties!

Dit is misschien de allerbelangrijkste tip! Facebook promoot het adverteren via zeer eenvoudige advertentiemogelijkheden. Dit met  de knoppen ‘Bericht boosten’ en ‘Pagina promoten’. Je kan deze opties beter niet gebruiken. De settings zijn zo algemeen ingesteld dat ze meestal weinig zullen opleveren. Investeer tijd in het creëren van op maat gemaakte advertenties en het selecteren van doelgroepen die echt geïnteresseerd zijn in je advertenties.

2. Bepaal het doel van je advertentie.

Als je wil adverteren op Facebook, moet je allereerst weten wat je wil bereiken met je advertenties.

  • Je naamsbekendheid te vergroten of een bepaalde boodschap verspreiden met een advertentie die een zo groot mogelijke groep bereikt
  • Nieuwe Fans maken.  Je merk onder de aandacht van nieuwe gebruikers brengen. Dit werkt het beste via advertenties.
  • Contact met bestaande fans verbeteren.
  • Vergroot de interactie tussen je pagina en bestaande gebruikers door gerichte advertenties.
  • Verkoop stimuleren. Door algemene of doelgroepgerichte advertenties om speciale aanbiedingen te promoten.

Het is belangrijk dat je goed weet wat je wil!  Als je adverteerstrategie aan je doel aanpast is, zal je dat doel ook sneller en goedkoper kunnen bereiken.

3. Kies je doelgroep

Wie wil je bereiken op Facebook met je advertentie? Wie zijn je potentiële klanten? Bepaal een marketingdoelgroep voor je advertentie en splits deze indien nodig op in kleinere communicatiedoelgroepen. Niet iedere potentiële klant in je doelgroep is immers hetzelfde. Er zijn veel segmentatiemogelijkheden zoals leeftijd, woonplaats, geslacht,…. Het is belangrijk om de segmentatie van de doelgroepen voor je product of dienst goed te definiëren. Zo kan je er straks voor zorgen dat je aangepaste advertenties toont aan verschillende segmentatiegroepen. Op die manier maak je advertenties die optimaal aansluiten bij je doelgroep en kan je een maximale conversie bekomen.

4. Waar ga je adverteren op Facebook ?

Er zijn twee plaatsen op Facebook waar je kan adverteren via de Facebook Ad Manager. Een eerste is in de rechter klantlijn, of direct in de nieuwsstroom van de gebruiker. In-stream advertenties hebben voor- en nadelen.

Een belangrijk voordeel is dat  in-stream berichten veel vaker bekeken worden dan de advertenties die in de rechterkolom buiten de newsfeed staan. komt door de mobiele app van Facebook, waar de in-stream ads op het scherm verschijnen. Als je kiest voor in-stream advertenties, vink dan zeker ook de optie voor mobile aan. Contacten met Facebookgebruikers verlopen bijna dubbel zo vaak via mobiele toestellen.

Let op met in-stream advertenties want deze kunnen ook als vervelend ervaren worden.
Ze worden vaak als eerste getoond en worden vaak per ongeluk aangeklikt.

5. Het beeld is belangrijk

Facebook is zeer visueel medium. Daarom is het van groot belang dat het beeldmateriaal van je advertentie goed zit.

Start je campagne met verschillende beelden en bekijk welk beeld de hoogste  CTR (Click Through Rate), haalt. Het beste scorende beeld kan je dan blijven gebruiken om nieuwe fans te genereren. Maar als mensen te vaak een bepaald beeld zien worden ze er “blind” voor.

Dus als een advertentie minder goed scoort pas dan het beeld eens aan.

En last but not least! Kies een contrasterende kleur. Facebook is hoofdzakelijk opgebouwd in blauwtinten. Kies dus voor iets wat opvalt!

6. Geef de mensen een reden om te klikken

Net zoals bij een traditionele reclame campagne moet je de mensen een reden geven om te klikken.

  • Benoem een paar USP’s (unique selling proposition) Waarom moeten ze voor u kiezen?
  • Geef iets gratis weg.
  • Organiseer een wedstrijd.
  • Bied klanten een korting aan.

Zo geef je mensen iets terug om op uw advertentie te klikken. Zorg er bovendien ook voor dat uw advertentie een call to action bevat. Uw publiek wordt op deze manier geprikkeld om op uw banner te klikken.

7. Meet je conversie

Je hebt er niks aan veel kliks of bezoekers via een advertentie op Facebook als je deze bezoekers niet kan omzetten in klanten.

Daarom bepaal je best op voorhand wat een conversie is. Is het een nieuwe fan, een bezoek aan je pagina, een inschrijving op uw nieuwsbrief, een aankoop in uw winkel,…? Op basis van deze bepaling kan achteraf het succes van uw campagne worden gemeten.

Zorg er ook voor dat je website klaar is om deze conversie waar te maken. Als je bijvoorbeeld meer inschrijvingen op je nieuwsbrief wil, zorg dan dat bezoekers meteen en makkelijk kunnen inschrijven op de pagina waar ze binnen komen via de advertentie.

Overtuigd van Facebook-advertenties?

Ook Facebook-advertenties gebruiken voor uw online marketingstrategie?
Wij creëeren advertenties waaraan uw doelgroep niet kan weerstaan!

Contacteer ons vrijblijvend voor advies!

Zorg behalve naast goede advertentiecampagne trouwens ook voor een goede ranking in Google! Lees onze tips om beter te scoren in Google.

Diensten 10 jun 2015



T-Kila & Lemon8 - De Marbaixstraat 16 2060 Antwerpen Belgium - Google maps +32 3 238 03 43 - informatie@tk8.be